Gids voor trapassen.



Hoe kies je de juiste trapas voor je​ fiets?

Een trapas, ook wel bottom bracket genoemd, vormt de verbinding tussen het frame en het crankstel van je fiets. Het kiezen van de juiste trapas hangt dus af van twee factoren: het type frame en het type crankstel dat je gebruikt. 

1 (type frame) + 2 (type crankstel) = 3 (bottom bracket)

Om frame type en cranktype te bepalen, dien je alleen een paar afmetingen op te meten. Deze afmetingen kun je vervolgens gebruiken als filter in onze shop.


Stap 1: Bepaal het type van je frame

 

Pressfit frames

Pressfit frames hebben een brackethuis met een gladde binnenzijde waarin het bottom bracket wordt geperst.

Het type van een pressfit frame wordt altijd bepaald door een combinatie van 2 afmetingen, de breedte van het brackethuis en de binnendiameter van het brackethuis. Als je over deze beide afmetingen beschikt zal je een frame altijd kunnen herleiden tot één specifiek frame type. 

Tip: We adviseren altijd om beide afmetingen op te meten wanneer er meerdere binnendiameters van het brackethuis mogelijk zijn in combinatie met een bepaalde bracket breedte.

Opmeting breedte

Meet de breedte van het brackethuis op met een schuifmaat. Meet enkel het frame en houdt geen rekening met eventueel geïnstalleerde cups.

Opmeting binnendiameter

Meet de binnenkant van het brackethuis op met een schuifmaat.

Schematisch overzicht pressfit frametypes


FRAME TYPEBREEDTE BRACKETHUIS (WEG)BREEDTE BRACKETHUIS (MTB)BINNENDIAMETER BRACKETHUIS
OSBB61
46
BB30687342
Pressfit30/ (PF30)687346
BB30A7342
PF30A73
46
BBright4279
42
BBright4679
46
BB86/BB9286,59241
BB38686,5
46
BB89
89,541
BB90/BB9590,59537
 

Welke types pressfit frames bestaan er?


BB30

BB30 frames hebben een brackethuis breedte van 68 mm (Weg) of 73 mm (MTB) en een brackethuis binnendiameter van 42 mm.
De BB30 frame standaard werd oorspronkelijk geïntroduceerd door Cannondale, maar wordt later ook gebruikt door andere fabrikanten. Lagers met een buitendiameter van 42 en een binnendiameter van 30mm worden direct in het brackethuis geperst om gebruikt te worden in combinatie met een BB30/PF30 crank. Door gebruik van adapters is het ook mogelijk om andere cranktypes te gebruiken in combinatie met een BB30 frame.
 

 

Ontdek het BB30 assortiment


BB30A

De BB30A frame standaard werd oorspronkelijk geïntroduceerd door Cannondale en is een variant op de BB30 frame standaard. Het brackethuis van de BB30A is 5 mm breder dan de BB30 standaard en asymmetrisch aan de niet-aandrijfzijde van het frame. 

BB30A frames zijn wegframes met een brackethuis breedte van 73mm en een brackethuis binnendiameter van 42 mm.

Ontdek het BB30A assortiment

 

BB86-BB92

De BB86-BB92 frame standaard werd oorspronkelijk ontwikkeld door Shimano en groeide uit tot de meest gebruikte pressfit frame standaard in de fietsindustrie. BB86-92 wordt onder andere gebruikt  door merken als Giant, Canyon, BMC, Cube en anderen. 

BB86-92 frames hebben een brackethuis breedte van 86,5 mm (Weg) of 92 mm (MTB) en een brackethuis binnendiameter van 41 mm.

Ontdek het BB86-BB92 assortiment

 

BB89

De BB89 frame standaard is een variant op de BB86-BB92 frame standaard en wordt uitsluitend gebruikt op (oudere) types MTB. 

BB89 frames zijn mountainbike frames met een brackethuis breedte van 89,5mm en een brackethuis binnendiameter van 41 mm.

Ontdek het BB89 assortiment

  

BB386

De BB386 frame standaard combineert de breedte van een BB86 wegframe (86,5mm) met een grotere 46 mm diameter van het bracket huis.

BB386 frames zijn wegframes met een brackethuis breedte van 86,5mm en een brackethuis binnendiameter van 46 mm.

Ontdek het BB386 assortiment

 

BB90-BB95

De BB90-BB95 bottom bracket standaard werd ontwikkeld door Trek. Lagers met een buitendiameter van 37 mm werden direct in het brackethuis geperst om gebruikt te worden in combinatie met een Shimano of SRAM GXP crank. Vanwege de beperkte diameter van het bracket huis zijn deze frames enkel te gebruiken in combinatie met 24 mm cranks.

BB90-BB95 frames hebben een brackethuis breedte van 90,5mm (Weg) of 95mm (MTB) en een brackethuis binnendiameter van 37 mm.

Ontdek het BB90-BB95 assortiment

 

PF30

De PF30 (Pressfit30) frame standaard werd oorspronkelijk geïntroduceerd door Cannondale als een variant op de BB30 frame standaard. Lagers met een buitendiameter van 42 mm en een binnendiameter van 30mm worden in een cup geïnstalleerd waarna de cup in het brackethuis geperst wordt. Deze frame standaard werd ontwikkeld om gebruikt te worden in combinatie met een BB30/PF30 crank, maar door gebruik van adapters is het echter ook mogelijk om andere cranktypes te gebruiken in combinatie met een PF30 frame.

PF30 frames hebben een brackethuis breedte van 68mm (Weg) of 73mm (MTB) en een brackethuis binnendiameter van 46 mm.

Ontdek het PF30 assortiment


PF30A

De PF30A frame standaard werd oorspronkelijk geïntroduceerd door Cannondale en is een variant op de PF30 frame standaard. Het brackethuis van de PF30A is 5 mm breder dan de PF30 standaard en asymmetrisch aan de niet-aandrijfzijde van het frame. 

PF30A frames zijn wegframes met een brackethuis breedte van 73mm en een brackethuis binnendiameter van 46 mm.

Ontdek het PF30A assortiment

 

OSBB

De OSBB (Oversized Bottom Bracket) frame standaard werd ontwikkeld door Specialized en werd slechts gedurende een korte periode toegepast in Specialized carbon frames.

Specialized OSBB frames zijn wegframes met een brackethuis breedte van 61mm en een binnendiameter van 46mm.

Let op voor de term 'OSBB'. 

De term OSBB (Oversized Bottom Bracket) wordt ooit incorrect toegepast op pressfit frames die je aan de hand van meting vaak kunnen herleiden naar een andere standaard zoals BB30 of Pressfit30.

Ontdek het OSBB assortiment


BBRIGHT

De BBright bottom bracket standaard werd ontwikkeld door Cervélo en richt zich op het optimaliseren van de krachtsoverbrenging en het verbeteren van de frame stijfheid. De BBright standaard verschilt van traditionele BB30 - PF30 bottom bracket systemen door een bredere asymmetrische ontwerp, waarbij de drive-side van de bottom bracket dezelfde breedte heeft als de traditionele BB30 en PF30 frames (68 mm), maar de niet-drive-side 11 mm breder is wat resulteert in een totale brackethuis breedte van 79 mm .

Er wordt een onderscheid gemaakt tussen een direct fit BBright42 en een pressfit BBright46 frame standaard, waarbij het verschil ligt in de binnendiameter van het brackethuis. 

BBright42 frames zijn wegframes met een brackethuis breedte van 79 mm en een binnendiameter van 42 mm. BBright46 frames zijn wegframes met een  brackethuis breedte van 79 mm en een binnendiameter van 46mm. 

Ontdek het BBRIGHT assortiment

Draad frames

Draad frames hebben een brackethuis met een interne schroefdraad waarin de trapas rechtstreeks wordt vast geschroefd.

Voor het bepalen van deze frametypes volstaat het de breedte van het brackethuis op te meten. Enkel indien deze breedte 68mm is dient ook de binnendiameter van de draad opgemeten te worden. Is deze 34 mm dan heb je een BSA frame, is deze 47 mm dan heb je een T47 frame. 

Opmeting breedte

Meet de breedte van het brackethuis op met een schuifmaat.

Schematisch overzicht draad frametypes


BREEDTE BRACKETHUIS (WEG)

BREEDTE BRACKETHUIS (MTB)

DRAAD BRACKETHUIS

BSA

68

 73

1,37" X 24 T

ITA

70

 

36 x 24T

T45

82,5

 

M45 x 1,0

T47

68

73

M47 x 1,0

T47-Trek

85,5

 

M47 x 1,0

T47A

77

 

M47 x 1,0

Welke types draad frames bestaan er?


BSA (1,37" x 24T)

De BSA frame standaard is de meest gebruikte schroefdraadnorm voor het het bevestigen van bottom brackets in fietsframes en wordt gekenmerkt door de aanduiding 1x37" x 24T. De cups hebben rechtse draad (normale draad) aan de niet-aandrijfzijde van het frame en een linkse draad aan de aandrijfzijde van het frame.

BSA frames hebben een brackethuis breedte van 68 mm (Weg) of 73 mm (MTB).  

Verken ons BSA aanbod 


 ITA (36 x 24T)

De Italiaanse frame standaard is een schroefdraadnorm voor het het bevestigen van bottom brackets in fietsframes en wordt gekenmerkt door de aanduiding 36 x 24T. Deze frame standaard wordt voornamelijk gebruikt door Italiaanse framebouwers. Beide cups hebben rechtse draad (normale draad) .

ITA frames zijn wegframes en hebben een brackethuis breedte van 70 mm. 

Verken ons ITA aanbod


T45 (M45 x 1,0)

De T45 frame standaard is een schroefdraadnorm voor het het bevestigen van bottom brackets in fietsframes. Deze frame standaard wordt voornamelijk gebruikt op een aantal modellen van het merk Colnago. De cups van een T45 bottom bracket hebben rechtse draad (normale draad) aan de niet-aandrijfzijde van het frame en een linkse draad aan de aandrijfzijde van het frame.

T45 frames zijn wegframes en hebben een brackethuis breedte van 82,5 mm.

Verken ons T45 aanbod 


T47 (outboard)

De T47 frame standaard is een schroefdraadnorm voor het het bevestigen van bottom brackets in fietsframes. Deze frame standaard is een moderne trapas standaard die de grotere 46 mm diameter van een oversized pressfit systeem combineert met de betrouwbaarheid van een schroefdraad. Bij een breedte van 68 mm (weg) en 73 mm (MTB) worden de lagers in cups buiten het frame gemonteerd (vandaar outboard). De cups hebben rechtse draad (normale draad) aan de niet-aandrijfzijde van het frame en een linkse draad aan de aandrijfzijde van het frame.

T47 frames hebben een brackethuis breedte van 68 mm (Weg) of 73 mm (MTB).  

Verken ons T47 aanbod 


T47-Trek (inboard)

De T47-Trek frame standaard is een schroefdraadnorm voor het het bevestigen van bottom brackets in fietsframes. Deze frame standaard is een variatie op de T47 frame standaard. De lagers worden in cups binnen in het brackethuis gemonteerd (vandaar inboard). De cups hebben rechtse draad (normale draad) aan de niet-aandrijfzijde van het frame en een linkse draad aan de aandrijfzijde van het frame.

T47-Trek (inboard) frames zijn wegframes en hebben een brackethuis breedte van 85,5 mm.

Verken ons T47-Trek aanbod



T47A

De T47A frame standaard is een schroefdraadnorm voor het het bevestigen van bottom brackets in fietsframes. Deze frame standaard is een assymetrische variatie op de T47 frame standaard. De cups hebben rechtse draad (normale draad) aan de niet-aandrijfzijde van het frame en een linkse draad aan de aandrijfzijde van het frame.

T47A frames zijn wegframes en hebben een brackethuis breedte van 77 mm.

Verken ons T47A aanbod

 

 

Stap 2: Bepaal het type van je crank

Het cranktype van jouw fiets bepalen kan door het opmeten van de as-dikte, maar ook door identificatie van de gegevens vermeld op de crank (merk, type).

Opmeting as-dikte

Meet de as-dikte van je crank met een schuifmaat.

Schematisch overzicht crank types


MERK

AS-DIKTE

Shimano

24

SRAM GXP

24-22

CAMPAGNOLO UT

25

SRAM DUB

29

  PRAXIS M30

30-28

BB30/PF30

30

386 (ROTOR30, FSA386, RACEFACE30)

30

Welke types cranks bestaan er?


Shimano

Alle Shimano cranks (ROAD en MTB) hebben een as-diameter van 24 mm.

Bekijk de mogelijkheden met Shimano


SRAM GXP

Alle SRAM GXP cranks (ROAD en MTB) hebben een as-diameter van 24 mm met een vernauwing aan de niet-aandrijfzijde naar 22 mm (vandaar 24-22)

Bekijk de mogelijkheden met Sram GXP


SRAM DUB

Alle SRAM DUB cranks (ROAD en MTB) hebben een as-diameter van 29 mm

Bekijk de mogelijkheden met Sram DUB


386 - Rotor30 - FSA386 - Raceface30

Alle moderne 30 mm cranks zijn van het type 386. De as-dikte van deze cranks is 30 mm. Enkele bekende merken 386-type cranks zijn Rotor, FSA386 en Raceface.

Bekijk de mogelijkheden met 386 - Rotor30 - FSA386 - Raceface30


BB30/PF30

Is een oudere crank standaard die je dan ook voornamelijk op oudere fietsen zal tegenkomen. Deze cranks hebben een as-dikte van 30 mm maar deze assen zijn korter dan die van 386 cranks. Deze cranks kunnen enkel in combinatie met BB30 of PF30 frames gebruikt worden.

Bekijk de mogelijkheden met BB30/PF30


Praxis M30

Alle PRAXIS M30 cranks (ROAD en MTB) hebben een as-dikte van 30 mm met een vernauwing aan de niet-aandrijfzijde naar 28 mm (vandaar 30-28).

Bekijk de mogelijkheden met Praxis M30


Campagnolo Ultra Torque

Campagnola Ultra Torque cranks hebben een as-diameter van 25 mm.

Bekijk de mogelijkheden met Campagnolo Ultra Torque


CEMA Interlock systeem

CEMA Interlock bottom brackets zijn bottom brackets voor pressfit frames. De beide helften van het bracket worden binnen in het frame met elkaar verbonden door middel van een schroefdraad.  Deze onderlinge verbinding zorgt voor een sterk geheel en een perfecte uitlijning van de lagers. Ook zullen de cups niet afzonderlijk van elkaar kunnen bewegen wat leidt tot een stabiele en kraakvrije oplossing.  Wij zullen deze interlock constructie steeds toepassen waar mogelijk.

Ontdek hier hoe een Interlock bracket wordt geïnstalleerd:

 


Bottom bracket chart

Vind eenvoudig het juiste bottom bracket voor jouw fiets met onze overzichtelijke bottom bracket chart. Deze handige gids bevat alle specificaties en compatibiliteitsoverzichten van de verschillende bottom brackets die beschikbaar zijn. Of je nu op zoek bent naar draad- of pressfit-opties, je vindt snel de juiste combinatie van breedte, diameter en cranktype. Gebruik deze tool om precies te zien welke oplossing past bij jouw frame en crankstel voor optimale prestaties.

Download chart   Shop chart pack



Conclusie

Het kiezen van het juiste bottom bracket is essentieel voor de prestaties van je fiets. Met deze gids ben je goed op weg om de perfecte match te vinden voor jouw behoeften.  Als je hierover toch nog vragen hebt, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. Wij staan altijd klaar om je te helpen!

 Shop


Tevredenheid van onze klanten​

Bij CEMA Bearing staat klanttevredenheid voorop. We streven ernaar om continu te innoveren en onze producten te verbeteren. Onze klanten kunnen rekenen op producten van de hoogste kwaliteit, ondersteund door onze toewijding aan excellentie en innovatie.


Blijf ons volgen voor meer technische informatie over onze producten. En als je vragen hebt, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. Wij staan altijd klaar om je te helpen!


CEMA Bearing
info@cemabearing.be
+32 (11) 64 71 81